Şub
1
2012

Piyasaya uygun bir İslam isteniyor

Sakarya Dayanışma Derneği’nde Piyasa İslamı adlı kitapla ilgili programda kapitalist sistemin İslami yaşam biçimlerini kendi içinde eriterek yeni bir din anlayışı oluşturduğuna dikkat çekildi
 
Kış dönemi çalışmaları kapsamında Kitap-Kritik programlarına devam eden Sakarya Dayanışma Derneği’nde İsviçre asıllı politolog Patrick Haenni’nin Piyasa İslamı adlı kitabı ele alındı. Ayhan Karaçam tarafından yapılan sunumda Mısır, Endenozya ve Türkiye’deki değişim süreçlerinin ve bu süreçlerin Müslüman kesimin din anlayışı üzerindeki etkileri tartışıldı. “Yeni İslamlaşma sürecinde sistem dışı ve siyaset odaklı söylemin terk edildiğini ve dinin özellikle birey ve cemaat üzerinden yeniden yorumlandığını gözlemliyoruz. Bunun anlamı yeterince ılıtılmış bir İslamlaşmanın, piyasaya uygun bir İslam anlayışının bizim dışımızda, herkesi yeterince memnun edeceğidir. “Piyasa İslamı”nda, İslam’ın mücadele kavramları, birey üzerinden ve ahlaki perspektiften yeniden yorumlanır. İrfan, fazilet-erdem, hakkaniyet, adalet gibi kavramlar kapitalist bir toplumda, kapitalist sınıf ilişkileri içinde, kapitalist bir birikim peşinde koşan her müminin hem kendisini “fazla” kaybetmemesinin hem de eş zamanlı olarak etkileşim halinde olduğu dış dünyayı kendisine benzetmesinin, muhafazakârlaştırmasının araçları haline gelir.” dedi.
 
İslamcılar sosyal adalet için çalışmalı
 
Karaçam, kitabın bölümleri üzerinde tespitlerini aktarırken, yazara katıldığı ve katılmadığı hususları paylaştı. “Piyasa İslamı, dindar burjuvazilerin sağladıkları kârlarla her geçen gün daha da derinleştirdikleri sosyal eşitsizlikleri ya bilinçli olarak görmezden gelmekte ya da atlamaktadır. Bana göre, görmezden gelebilmekte çünkü; bütün tüketim modelleri bencil olmayı gerektirir. “İslami” denilen tüketim modeli de elbette bundan nasibini alacaktır. Protestan ahlakı üzerinden yapılan okumalar böyle davranmayı gerektirir. Aslında bu tersinden bir okumadır. Kitapta geçen “Yeni İslamcılar sosyal adaletten ya da zenginliklerin yeniden dağıtımından hiç bahsetmiyorlar. Onların dedikleri iyi İslamcı olmak için zengin olmaları gerektiği. Ama bunu kesinlikle tersten okumuyorlar. Yani; iyi İslamcılar sosyal adalet ve yeniden dağıtım için çalışanlardır.” ifadesi gerçekten önemli.” dedi.

Related Posts

Yazar Hakkında: Özgür Sahne

1 Yorum+ Yorum Ekle

  • Direnen Edebiyat efsane yazar Mehmet Efe’nin yeni şiirini gördü mü?

    http://www.haberiniz.com.tr/yazilar/haber48590-Abdestli_Kapitalizme_siiriyle_isyan_etti.html

    http://www.facebook.com/mizraksiz

    TEKERRÜR

    utanmayı bilenlerdi bu kavgayı verenler
    ganimeti kaltabanlar topladı

    aç açık bağrı yanık delikanlı çocuklar
    copların kan kusturduğu iffet karanfilleri
    Tekbir kitap eylem tırnak aldılar sokakları
    zaferi açgözlüler kutladı

    Çanakkale ilk değildi her şubat yirmisekiz
    Karabekir tutuklanır sarışınlar sarhoş olur
    Denizler ipe gider Zülfü yare dokunmaz
    Serdengeçti Nurettin’e devreder hücresini
    bayrakları müsveddeler katladı

    altın kapris ipek şarap besmeleyle kan içer
    kafa tutar gibi yapar kahpelerle saf tutar
    yemyeşil tepelere çullanır ihaleler
    şarlatır maaş verir amin diyen herkese
    Musa verdi kavgayı Samiri çağ atladı

    ‘karanfil sitil olur yoksula fitil olur’
    şairleri dondurur deprem görüntüleri
    kavganın varisleri tırmanır otellere
    ellerinde Akdeniz’in yüzakı dokuz bayrak
    düzeltmeye doğrulur tok gözlü eğri kılıç
    dindara kul olmanın köleliği çarpılır
    ücretsiz elçilerin özgürlük bilincine

    Rüstem’in halısına mızrağı kim sapladı
    Rüstem’in halısına mızrağı kim sapladı

    Mehmet Efe, 29 Ocak 2012

Yorum bırak