Çözümsüzlük Sürecinde Kürt Sorunu ve İslamcıların Süreçle İmtihanı

 

Kürt sorunu çerçevesinde somut çözüm ve mücadele pratiğinden büyük oranda uzakta duran İslamcı çevrelerin özellikle AKP iktidarından sonra daha da geriledikleri ortadadır.

İslamcıların Kürt sorunuyla ilişkileri bağlamında yapılan bu eleştirel tespit İslamcılar tarafından genellikle alınganlıkla karşılanıyor. İslamcıların önemli bir kısmı Kürt sorununda inisiyatif alamamalarını yeni olmak, kendi kimliğini henüz oluşturabilmek gibi argümanlarla izah ediyor.

Aslında başörtüsü mücadelesi ya da Filistin gibi birçok alanda İslamcıların son derece aktif oldukları, eskiden beri eylemlilik ve kampanyalar ile aktif bir tutum takındıklarını görünce Kürt sorunundaki savunmacı tutumlarının geçersiz olduğu sonucuna varabiliyoruz.

Kuşaklar boyunca devam edegelen Kürt sorununa dönük geçmişi savunmacı argümanlarla geçiştirmeye çalışsak da artık bugüne ilişkin oluşmuş bulunan bilinçle başka bir pozisyona geçmek icap ediyor.

Neoliberal politikalar meftunu AKP iktidarına fazlasıyla bel bağlayan İslamcıların geçmişte yapamadıklarını izah etmeye belki geçerli nedenleri bulunabilecekken bugün için artık bu türden argümanlar vaziyeti kurtarmaya yetmeyecektir.

Tamamen hükümet ekseninde ve giderek daha da artan anti-PKK söylemi ile Kürt sorununu anlamaya ve izah etmeye çalışan bir İslamcılık söylemi maalesef bir kez daha derinden ve ağır bir yara almıştır.

İslamcılık’ın bu çıkışı olmayan fasit dairede boğulmasına izin vermek bugüne ve geleceğe dönük bütün iddiaları imha etmekten başka bir anlama gelmiyor.

Başbakanın -ya da devletin mi demeli- savaş baltalarına yemin ettiği bir aşama, içinden çıkılamayan travmatik döngüde Kürt sorununun daha da kangrenleşen bir boyuta varacağını gösteriyor ve bu trajik aşamada yine İslamcılar ve İslamcılık yok. İslamcılar adına onların yayın organlarında sürekli olarak PKK –BDP çizgisi aleyhine yer alan ve egemen siyaset tarafından üretilen haberler var.

Kürt sorununu sadece bir sonuç olarak ortaya çıkan BDP-PKK çizgisi ve şiddet eylemleri kadar kavrayan bir zihnin İslamcılığı maalesef oldukça tartışmalıdır. Mezkûr çizginin Kürt sorunu içindeki yerini bu bilinç layıkıyla kavramaktan zaten oldukça uzaktadır.

Entelektüel donanımını, siyasi derinliğini epeydir zafiyete uğratmış bulunan İslamcı çizgi, sorun ve yetersizliklerini buralarda arayacağına maalesef agresif bir dil ve tutumla aşırı savunmacı refleksler sergiliyor. Hâlbuki kim kendini mutlak doğru kabul ederse mağlubiyetini o noktada hazırlamış olur.

Hakikati savunmak, insanları doğruya çağırmak, zulme açık tavır almak büyük siyasal ya da toplumsal güçleri gerektiren tutumlar değildir. Şiddetin tırmandığı, ateşkesin olduğu ya da olmadığı zamanlarda kampanya ve eylemliliklerle operasyon ve saldırıları engellemeye dönük küçük adımların atılmadığı bir vasatta Kürt sorununa İslamcıların hangi dahlinden bahsedebiliriz?

Somali’deki aç ve çaresiz insanlara ulaşan sayısız yardım eli, neden trafik kazalarında yollarda can veren çoluk çocuk, genç yaşlı yoksullaştırılmış ve çaresizleştirilmiş Kürt halkı için büyük kampanyalarla uzatılmaz? Fındıkta, pamukta, pancarda perişan olan, gittikleri yerlerde ırkçı saldırılara muhatap olan kadın erkek Kürt işçiler için fiili yardım ya da destek kampanyaları düzenlenmez?

Araya sıkıştırdığımız paragraf seksen yıldır yaşanan sürecin son otuz yıllık yakıcı boyutunda sadece biraz daha inisiyatif almaya dönük küçük bir çağrı olarak okunabilirse, başbakanın Çillerli yıllara dönük çözüm(süzlük) konseptine yoğunlaştığı bugüne ilişkin yeni şeyler söylenebilirse belki İslamcılar olarak ezilenler için hala bir umut olduğumuzu gösterme şansımız olabilir.

 

Etiket(ler): , , , , , , , .Yer işareti koy Kalıcı Bağlantı.

Çözümsüzlük Sürecinde Kürt Sorunu ve İslamcıların Süreçle İmtihanı için 3 cevap

  1. rüştü hacıoğlu diyorki:

    servet düşmanı bir yazı…çünkü, kürt amele gücünün refah toplumu olma yoludaki istikrar ve kalkınmamıza etkisi düşünülmeden yazılmış bir yazı…

  2. beytullah emrah diyorki:

    Son yıllarda mahallenin tevhidi söylemi kuşanmış sakinlerinde boy gösteren parti eksenli düşünme zaafına karşı bağımsız ve İslami bir muhalefetin imkanı; öncü konumunda olması gereken İslamcıların sorumluluğundadır.

    Köklü bir İslami hareketin yeniden ama daha sağlıklı bir zeminde inşası için sürece angaje değil müdahil olan bir söylem ve eylem birlikteliği acilen sağlanmak zorundadır. Çünkü İslami hareketi besleyen söylem ne kadar ilkeli, sahih ve güçlü olursa olsun; doğru mücadele tarzı/yöntemi ile müşahhaslaştırılamazsa; topluma öncü/rol/model olma mertebesine yükselemeyecektir.

    Açıktır ki, Kur’an nesli salonlarda değil meydanlarda inşa edilecektir. Bu başarabilmek içinse özeleştiri ve yenilenme ihtiyacımız ertelenemez bir noktaya gelmiştir.

    * * *

    Üç seneyi geçmiş, bir yazımda yukarıdakileri ifade etmişim. Ama sorumluluklarımızı yerine getirmek bir kenara iyice angaje bir islami camia haline döndük. İbret verici gerçekten…

  3. said ramazan diyorki:

    Bence fena halde yanılıyorsunuz kardeşler. Kürt sorununun konuşulabilir olma vasatı kayboluyor siz muhayyel bir İslamcılıktan hareketle var olanları silip süpüren sekter bir dil öneriyorsunuz. Husumetler hakkı ihlal ediyor. Kürt İslamcılığının bile sorun karşısındaki tedirginliği yahut bir tarafa angaje olmasını tefekkür etmek gerekir.
    Anti-Pkk olmak ama aynı zamanda askeri geriletmeye çalışmak bugüne kadar makuş değil mi?(Bundan sonrasını bilemem tabii)
    Çok haksızlık eden bir yazı olmuş.
    Üç tavır, el,dil ve kalp ile buğzu düşünmek lazım.
    Adama sorarlar etin ne, budun ne?
    Smut mücadele ne demek Allah aşkına? Tabela ve pankar taşımak böyle algılanabilir mi?
    Salonlar versus meydanlar da çok anlamlı değil.

beytullah emrah için bir yanıt yazın Yanıtı iptal et